Verdens allerførste mærkningsordning for digital ansvarlighed er landet, og flere virksomheder har allerede fået mærket. D-mærket skal gøre it-sikkerhed og ansvarlig dataanvendelse til en styrkeposition for danske virksomheder, og interessen for det nye mærke er allerede stor. De seneste år har SMV’erne investeret massivt i digitalisering. Den digitale omstilling har øget produktiviteten hos mange virksomheder, men desværre også åbnet for nye digitale trusler. Det skal D-mærket hjælpe med at sætte fokus på.
”Jeg er rigtig glad og stolt over, at vi i et lille land som Danmark er de første med sådan et mærke. Vi er et foregangsland, når det kommer til mange ting og ikke mindst digitalisering. Derfor er det utroligt vigtigt, at vi også er i fronten når det gælder It-sikkerhed” siger Lasse Lundqvist, konsulent hos SMVdanmark.
Mærket vil tydeliggøre hvilke virksomheder, der udviser digital ansvarlighed og på denne måde giver det både virksomheden forretningsværdi og forbrugerne tryghed. Det er gratis for virksomheder at komme i gang og anvende D-mærkets digitale selvevalueringsværktøj, men der er årlig betaling for at få selve mærket. Bag tiltaget står Dansk Industri, Dansk Erhverv, SMVdanmark, samt Forbrugerrådet Tænk. D-mærket støttes af Erhvervsstyrelsen og finansieres af Industriens fond.